Zoek de ‘learnnuggets’

Zojuist heb ik deelgenomen aan een webinar. Jane Bozarth, auteur van het geweldige boek: Show Your Work deelde met ons haar ervaringen, ze beantwoordde vragen, stelde ons vragen en dat alles met een enorme hoeveelheid power, enthousiasme en onderbouwing. Jane is e-learning coordinator bij een grote overheids organisatie in Amerika. Face to face en via vele digitale tools deelt zij kennis, oplossingen, nog-niet oplossingen; stelt ze vragen en komt zij in contact met mensen die datzelfde doen. Zo helpen zij elkaar verder en brengen samen vernieuwing op gang. De uitnodiging: Showing your work, also known as narrating work or working out loud, can solve many problems for organizations, from capturing tacit knowledge to easing transitions when workers depart, to further enabling informal and social learning. This comes not from documenting steps in a process, but by telling what we’re doing, watching others do things, and showing others how we did something.

Ik ben er nog een beetje beduusd van. Het is ook bere vermoeiend, snel Amerikaans, een chat waar we vragen stelden en op elkaar reageerden en ook nog wat slides om te zien. Multitasking dus. Maar o wat is dit super inspirerend. En o wat ook weer voor de hand liggend. En o wat is het moeilijk om mensen te verleiden tot het delen van kennis en ervaring. Inclusief mezelf… Neem nou mezelf. Ik ben twee weken geleden begonnen met het geven van mijn eerste ‘blended cursus’. Die heb ik vorig jaar ontworpen toen ik de leergang volgde van Ennuonline. Nu sta ik er alleen voor en ik leer me te pletter. Bijvoorbeeld hoe leuk ik het vind dat mijn positie als docent verandert. Ik word meer manager van een leerproces dan de alwetende die kennis toevoegt. Vragen heb ik ook. Bijvoorbeeld hoe ik de interactie tussen de deelnemers op het online platform (Wiggio) kan bevorderen. Mijn leerproces nu en mijn toekomstige blended cursussen worden veel krachtiger als ik mijn werk in deze cursus nu ga delen. En anderen kunnen daar ook weer wat aan hebben. MAAR DAT DOE IK NIET! (tot vandaag, haha).

Over dit vraagstuk: wat belemmert mensen om te delen en wat stimuleert om het te doen; daar ging een groot deel van ons gesprek in het webinar over.  Voor mezelf sprekend: mij belemmert dat het tijd kost; dat ik nu in korte tijd moet leveren; dat mijn cursisten dan ook kunnen zien dat ik worstel en hen gebruik als leermateriaal; dat mijn opdrachtgever mij misschien wel als amateur beoordeelt………; dat ik wil bewijzen dat ik ‘het’ zelf kan…. (oei oei oei) Wat stimuleert mij? Zo’n webinar, omdat Working Out Loud ook gaat over delen in besloten groepen (fijn! groepje formeren dus); het inzicht dat een ander ook wat kan hebben aan de manier waarop ik Wiggio heb ingericht; en mijn verlangen om er steeds beter in te worden en dat fouten maken mag. Hoe vaak kun je dat tegen jezelf zeggen?

Zulke belemmeringen ervaren mensen in organisaties die iets met Yammer gaan doen of die een fantastisch sociaal intranet tot hun beschikking hebben dus ook. En zo ging ons gesprek van vanavond over vragen stellen, over het leren delen van HOE je iets hebt gedaan en over het zoeken van de plekken waar mensen worstelen en dus iets aan elkaar kunnen hebben. Ik geloof heilig in samen leren en predik het nut van faalplezier. Maar doen, dat is de clou! Janes gouden tip van vanavond was voor mij: search the learnnuggets. De juweeltjes waar het vliegwiel kan beginnen! Ook bij jezelf.

Standaard

4 gedachtes over “Zoek de ‘learnnuggets’

  1. Jolanda Buter zegt:

    Marjan, wonderful to read. I hope to see you more often, sharing the learning nuggets. I feel also the need to write about the nuggets and throw away .

    Like

  2. Pingback: "If what you are working on is not worth sharing, why are you working on it?" - Ennuonline

Geef een reactie

